25 Haziran 2019 Salı

Atuan Mezarları (Yerdeniz 2) ~ Kitap Yorumu



"Atuan mezarları'nın konusu tek kelimeyle söylemek gerekirse cinselliktir. Kitapta bir sürü simge var, tabii ki yazarken bunları bilinçli bir şekilde çözümlemedim; bu simgelerin hepsi cinsel simgeler olarak okunabilir. Daha açık söylemek gerekirse kitabı bir kadının büyümesi olarak okuyabilirsiniz. Temalar, doğum, yeniden doğum, yıkım ve özgürlük."




Kendime verdiğim sözü tuttum, yihhu!
Yakın zamanda kitaplığıma beş kitap eklendi. Bunlardan biri Yerdeniz Büyücüsünü yorumladığım bu yazıda, "Kitap zihnimde taptazeyken ikincisini alıp mutlaka okuyacağım," dediğim Atuan Mezarları oldu.
Yeniden, yihhu.

Kitap 153 sayfa, ilk gün 45 sayfasını, bugün de kalanını tamamladım. Kitaba başladığımda, ilk kitapta anlatılan Çevik Atmaca'nın hikayesinin devamını okumaya hazırdım. Fakat kitap farklı bir karakterin yaşadıklarını anlatarak başladı. Tenar adında, 5 yaşında bir kız çocuğunun hikayesini. Başlangıçta kısaca annesinden bahsedilse de kitap boyunca geçmişini bizim de doğru dürüst öğrenemediğimiz Tenar, Atuan Mezarları'nın tek rahibesinin ölümü ve ne talihsizliktir ki, onun ölümüne denk gelen zamanda Tenar'ın doğumu sonucu aranıp bulunuyor. Beş yaşına geldikten sonra ailesinden alınıyor ve Atuan'a getiriliyor. Okurken, tam ben, "Artık Çevik Atmaca'nın hikayesini okumayacağız, seri aynı dünyada geçen farklı insanları anlatacak," diye düşündüğüm sırada ikisinin yolları bir şekilde kesişiyor. 

Başlarında sıkılıp seriye devam etmeme kararına varma yolunda ilerlerken, kısa bir kitap olmasına karşın bir anda başlangıç kitabının aksine daha çok içine çekti. Kasvetli bir havası vardı ama sırf sonu çok hoş olduğu için bile okuduğuma değdi. Ayrıca ilk kitabın karakteri Çevik Atmaca'yı başka bir karakterin gözünden görmek çok güzeldi. Eklemek isterim, kitapta açık seçik hiçbir şey yok. Bir de, arka kapak yazısına ithafen ŞU yazıyı buraya bırakayım. Okuyunca bir aydınlanma geldi vallahi. 




Tavşan, yeşil çayırlarda ölürken çığlık atar. Dağlar, gizli ateşlerle dolu büyük ellerini yumruk yaparlar. Denizde köpek balıkları vardır; ve insanların gözlerinde acımasızlık.

"Bir insanın yeniden doğabilmesi için, ölmesi gerekir Tenar. O taraftan görüldüğü kadar zor bir şey değil bu."

Öğrenmeye başladığı şey aslında özgürlüğün yüküydü. Özgürlük ağır bir yüktür, ruhun yüklenmesi gereken büyük ve garip bir sorumluluk. Kolay değildir. Verilen bir armağan değil, yapılan bir seçimdir; bu seçim de zor bir seçim olabilir. Yol, yukarıya, ışığa doğru çıkar; ama yüklü yolcu oraya hiçbir zaman varamayabilir.









 

5 yorum:

  1. Yerdeniz serisinin tamamını okudum ve çok beğenmiştim. Bu kitabı ise ayrı sevmiştim. Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de seriyi tamamlayacağım, dünyası gerçekten çok güzel. Teşekkür ederim. ^^

      Sil
  2. Çok kasvetli geldi. Tanıtım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okurken ben de öyle hissetsem de bittiğinde iyi ki okumuşum diyebilecek kadar beğendim, o yüzden tavsiye ederim.

      Sil
  3. Özellikle karanlıkta geçen kısımları soluğumu tutarak okumuştum. Harika bir kitap. En iyi fantastik kitaplardan biri...

    YanıtlaSil